søndag den 30. juni 2013

Optakt: 1/4 Ironman !

Optakt: Aalborg 1/4 Ironman !

Så er det ved at være! Om en uge, mere præcist kl. 12:30, går starten til mit første længere Triathlon-stævne! Jeg glæder mig som et lille barn, og er spændt på hvordan det kommer til at gå. Jeg er dog ganske fortrøstningsfuld, fordi træningen har gået rigtig godt i den seneste tid, hvor jeg især har fået cyklet meget, mens løbet har været nedsat pga. den tidligere omtalte overbelastningsskade. Den er dog ved at være væk, men da jeg ikke vil forcere noget, så har jeg ikke løbet helt så meget som planlagt.

Men siden sidst har den altså stået på masser af træning, inklusive deltagelse i Gudenaa Open Water, hvor jeg svømmede 2,6km på 41 minutter, i hvad der var et rigtigt godt stævne. Jeg fik masser af god erfaring i fht. svømningen, som jeg er sikker på jeg kan gøre god brug af når jeg skal ud på svømmeturen i Kridtgraven. Dog bliver det stadig noget helt andet på søndag, hvor der er flere hundrede svømmere, som skal afsted på én gang. Jeg er spændt på, hvordan det kommer til at være, når man havner i "vaskemaskinen", som det kaldes når alle svømmerne kæmper en brav kamp for at komme hurtigst muligt fremad.
Jeg har dog haft lidt problemer med åbent-vand svømningen fra gang til anden. Der ligger en "frygt for det ukendte" når jeg skal svømme i åbent vand og det kræver en del mental forberedelse at hoppe ud og svømme i den dybe kridtgrav. Jeg er dog fortrøstningsfuld, da de fleste træninger i åbent vand er gået godt.

Flere har spurgt mig ind til, hvor meget tid jeg har brugt på træningen, så derfor kommer her lidt statistik omkring min træningsmængde siden jeg begyndte at træne til Aalborg 1/4 Ironman tilbage i oktober/november 2012.

Dette er så den "rene" triathlon træning. Hertil kommer floorball, som jeg havde ca. 2 timer af om ugen i sammenlagt 10 uger. Herudover har jeg også lavet lidt styrketræning osv.

I fht. min sluttid til stævnet, så synes jeg det er svært at spå om, da det for det første er mit første rigtige stævne, og herudover spiller vind og vejr også ind. Men umiddelbart satser jeg på en tid som ligger mellem 2:30 og 2:50 timer. Men uanset hvad det ender med, så bliver det fantastisk at krydse målstregen!

Som et sjovt ekstra krydderi kan jeg oplyse at den professionelle triathlet Martin Jensen også stiller op Aalborg Triathlon 1/4 Ironman. Martin Jensen har for nylig vundet sølv i europamesterskabet på 1/2 ironman. Tænk at man som nybegynder i en sportsgren skal dyste mod professionelle. Det er jo overdrevet fedt!!!



Slutteligt følger her rutekort for de tre discipliner:

Svømmeruten i Hasseris Kridtgrav (950 meter)


Cykelruten, vest for Aalborg. (47km)

Løberuten, Aalborg vestby og havnefront (10km)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar